Dosáhnout vrcholu

9. Stanovte si cíle a uskutečněte je  
 

Cíle, ať už velké či malé, mohou být odrazovým můstkem ke šťastnějšímu životu. Způsob, jakým si cíle stanovíme, může změnit jejich šanci na jejich uskutečnění a dosažení. Postup najdete v následujících sekcích. 

  

Stanovení cíle


Stanovte si denní cíle štěstí pomocí našeho 10-ti denního bezplatného programu
(v angličtině), který zvýší vaši pohodu.
Program je určen pro náročné časy, je založen na nejnovějším výzkumu z oblasti pozitivní psychologie, neurověd a věd o chování (behaviorálních věd). Zabere jen několik minut denně! Každý den dostanete e-mailem nebo SMS krátkou zprávu s novou aktivitou. Na každou denní aktivitu napíšete odpověď (jsou uchovávány jako soukromé, nejsou sdíleny). Tyto jednoduché tipy každý den o něco zvýší vaši pohodu.




Proč si stanovovat cíle?


Stanovovat si cíle, které chceme uskutečnit a pracovat na jejich dosažení, je důležitou součástí lidské existence. Cesta k našim cílům nemusí vždy probíhat hladce nebo snadno, ale mít cíle, ať už velké nebo malé, je součástí toho, co dělá život dobrým. Dávají nám smysl a účel, nasměruje nás směrem, kterým chceme jít, a probouzí v nás zájem a angažovanost, což vše je dobré pro naši celkovou spokojenost. Před více než 2000 lety Aristoteles řekl: „Dobře začít, polovina je hotová“ (my známe pořekadlo "S chutí do toho, půl je hotovo"). Pokud jde o cíle, má Aristoteles pravdu (jako se zdá, že měl pravdu ve spoustě dalších věcí). Věnováním pozornosti tomu, jak si stanovujeme své cíle, zvyšujeme šance, že jich dosáhneme a jejich dosažení nám dává dobrý pocit ze sebe samých.




Kde začít?


  • Rozhodněte se. Přemýšlejte o něčem, co chcete (u)dělat nebo na čem chcete pracovat. Nezáleží na tom, co to je, pokud jde o něco, co opravdu chcete (u)dělat, v ideálním případě něco, co vás zajímá nebo pro co cítíte nadšení. Mělo by se to týkat toho, co chcete udělat pro sebe, ne pro někoho druhého či z jiného důvodu. Může to být velká i malá věc, občas bývá snazší začít s něčím malým. Mnohdy je dobré, pokud je to něco, co je malinko nad rámec vašich aktuálních možností či schopností. Cíle, které nás poněkud vytáhnou za „zónu pohodlí“, mohou být motivující!
  • Zapište si to. Pečlivě. Zapisování našich cílů zvyšuje naši šanci na jejich dosažení. Napište si, jak budete vědět, že jste dosáhli svých cílů (buďte konkrétní a specifičtí), a do kdy byste jich chtěli dosáhnout (termín). Zeptejte se sami sebe: "Jak to bude vypadat a jak se budu cítit, když to udělám? Jak to souvisí s tím, koho nebo čeho si ve svém životě vážím?" Popište svůj cíl konkrétními slovy a v časových intervalech, např. „Chci do konce května vysadit salát, mrkev a hrášek na prázdném prostoru v mé zahradě“, spíše než „Chci zahradničit.“ Napište své cíle z hlediska toho, co chcete, ne toho, co nechcete. Například: „Chci mít možnost znovu nosit své oblíbené džíny“, spíše než „Už nechci mít nadváhu“.
  • Někomu to řekněte. Zdá se také, že když někomu o svých cílech řekneme, ať o našich cílech ví, zvyšuje to pravděpodobnost, že se jich budeme snažit držet a dosáhnout.
  • Svůj cíl si rozdělte. To je důležité zejména u velkých cílů. Přemýšlejte o menších cílech, které představují postupné kroky na cestě k dosažení vašeho většího cíle. Někdy jsou naše velké cíle poněkud vágní, například „Chci být zdravější“. Jejich rozdělení nám pomáhá být co nejkonkrétnější. Menším cílem tedy může být „Pravidelně běhat“ nebo dokonce „Dokázat běhat v parku bez zastavení po dobu 20 minut“. Zapište si své menší cíle a zkuste si také určit termíny, do kdy se tak stane. Máte-li několik menších cílů, je každý z nich o něco jednodušší a dává nám na cestě pocit úspěchu, což také zvyšuje pravděpodobnost, že na cestě k dosažení našeho většího cíle vytrváme.
  • Naplánujte si svůj první krok. Starodávné čínské přísloví říká, že cesta 1000 mil začíná jedním (prvním) krokem. I když vaším cílem není ujít 1000 mil, přemýšlení o prvním kroku na cestě vám skutečně pomůže začít. Byť nevíte, kde začít, neexistuje žádná výmluva. Vaším prvním krokem by mohlo být prozkoumat „jak…“ na internetu nebo přemýšlet o lidech, které byste mohli požádat o pomoc/spolupráci nebo získat knihy k danému tématu. Potě přemýšlejte o svém dalším kroku ... a dalším ...
  • Pokračujte. Práce na dosažení našich cílů může být někdy obtížná a frustrující, proto musíme vytrvat. Pokud krok, který činíte nefunguje, přemýšlejte o něčem jiném, co byste mohli zkusit, aby vás to stále posouvalo vpřed, i když jen o kousek. Pokud máte potíže, zeptejte se lidí, které znáte, na jejich nápady a náměty, co byste mohli udělat. Třeba vám pomohou všimnout si jiné cesty. Přemýšlení o různých způsobech dosažení našich cílů zvyšuje pravděpodobnost, že budeme úspěšní. Pokud se opravdu zaseknete, dejte si pauzu a poté si znovu přečtěte cíl, který jste si zapsali, když jste začínali. Potřebujete-li upravit svůj cíl, je to rovněž v pořádku. Pak přemýšlejte o dalším malém kroku ...
  • Oslavte to. Když dosáhnete svého cíle, věnujte tomu čas a užijte si to. Poděkujte těm, kteří vám pomohli. Přemýšlejte o tom, co vás během cesty bavilo a co jste se naučili. Jaký bude váš další cíl nebo projekt?




Zdroje


  • Web: How to Set And Achieve Your Goals - v angličtině (Jak stanovit a dosáhnout vašich cílů) Tipy a strategie, jak si stanovit a dosáhnout svých cílů.
  • Ke stažení: Life Purpose eBook - v angličtině (e-book Účel života) Jak propojit vaši vášeň, hněv a talent k vyjádření vašeho životního účelu.
  • Kniha: Soultrader: Find Purpose and You'll Find Success - v angličtině (Soultrader (obchodník s duší): Najděte účel a najdete úspěch). Poznejte správně sebe sama zevnitř.
  • Kniha: What Should I Do With My Life? - v angličtině (Co mám dělat se svým životem?) Odpovědi na stejnou otázku ve více než 50 skutečných příbězích.